18. marts 2017

Anmeldelse: Aldrig uden dig

Titel: Aldrig uden dig

Forfatter: Harriet Lane

Forlag: Gads Forlag

☆☆☆

Frances arbejder på et bogtillæg på dagbladet The Questioner i London. Hun fører en stilfærdig tilværelse og føler sig en smule overset. Men alt forandrer sig, da hun tilfældigt bliver vidne til en tragisk ulykke. En kvinde omkommer, og hendes familie - en prominent forfatter og hans børn - kontakter Frances som led i deres sorgarbejde. Langsomt går det op for Frances, at forbindelsen til familien kan give hende den sociale position, hun føler, hun fortjener. Hun skal bare spille sine kort rigtigt.

Denne bog ventede jeg lidt med at læse, for jeg syntes den lød lidt uhyggelig, og det var jeg ikke lige i humør til at læse.
Nu har jeg så endelig fået læst den, og jeg havde slet ikke behøvet at vente med at læse den, for den var slet ikke uhyggelig. Som i overhovet ikke.

Selve handlingen er virkelig langtrukken og ikke særlig spændende. Den handler for det meste om at Frances er til nogle begivenheder og taler med nogle mennesker, og man får aldrig rigtig hendes plan at vide. Jeg synes ikke man mærker hvem hun er, og den eneste grund til at jeg ved at hun føler sig overset i verden, og at hun ønsker et andet liv, er fordi jeg har læst det bag på bogen - skåret ud i pap. Det er virkelig ærgerligt, for plottet var ellers spændende. Jeg havde måske også forventet at hun havde en virkelig snedig og ond plan, men synes faktisk bare den var sådan lidt... Meh.. Var det bare det?
Udover at plottet var fesent, så var bogen heller ikke inddelt i kapitler! Det var virkelig underligt og faktisk temmelig irriterende.
Kan se at den har fået mange fine anmeldelser og ord med på vejen, se eksempelvis sætningen på forsiden: En af den slags bøger, man har lyst til at begynde forfra på, så snart sidste side er vendt. Det er de rosende ord fra Politiken.. og en anti-anbefaling fra mig. Så kan man selv vurdere :P