16. oktober 2016

Anmeldelse: Ravnenes Hvisken

Titel: Ravnenes Hvisken

Forfatter: Malene Sølvsten

Forlag: Carlsen

★★


Anne kan se hændelser i fortiden, og en nat genoplever hun et uhyggeligt gammelt mord. En rødhåret pige bliver myrdet og får skåret et runetegn i ryggen. Kort efter begynder rødhårede piger at blive dræbt på egnen, og tegnet er på dem alle. 
Pludselig er den lille by fuld af fremmede med mystiske kræfter. 
Den asatroende Luna, den gudesmukke Mathias og den mystiske Varnar ønsker alle at være tæt på Anne. 
Men er de venner eller fjender? 

For at redde verden fra Ragnarok må hun finde morderen ... Inden han finder hende. 

Det er ikke sikkert at jeg ville have valgt at læse denne bog, hvis ikke det havde været for de mange positive anmeldelser af den og al den omtale. Hurra for bogblogs :D 
Ravnenes hvisken er ikke som noget andet fantasy jeg har læst, og den var virkelig overraskende, spændende og underholdende. Det er sjovt at handlingen foregår i Danmark, og den virker derfor pludselig meget mere virkelig på en eller anden måde.

Vores hovedperson Anne, er virkelig sej. Hun siger præcis det, der passer hende, hvilket dog også har givet hende nogle knubs gennem livet. Men hun ved hvad hun står for og hvad hun vil, og finder sig bestemt ikke i hvad som helst.
Anne er clairvoyant, og det at være sammen med mange mennesker, dræner hende for energi. Hun er derfor gerne alene, og har ingen venner, udover sin hund, Monster. Hun bliver derfor meget overrasket, da Luna og Mathias tilsyneladende vil være hendes venner, sådan uden videre, og det er heller ikke noget hun lige accepterer med det samme. 

Noget af det, der fangede mig fra starten af, var forsiden. Nederst på den står der: En vil hun forelske sig i. En vil blive hendes bedste ven. En vil redde hendes liv. Og en vil slå hende ihjel. 
Gennem hele bogen, sad jeg og tænkte over, hvem der mon var hvem. Nogle fik jeg ret i, og andre fik jeg ikke, men det var med til at gøre bogen spændende fra start til slut. Jeg kunne slet ikke lade være med at tænke over alle Annes relationer, og være mistænksom over for alle, hun mødte.

Noget der er specielt med bogen er, at den omhandler Nordisk Mytologi. Det var virkelig spændende, da jeg ikke har læst andre bøger med det som emne. Det var nok også det, der gjorde at jeg til at begynde med, ikke var særlig interesseret i bogen, men blev der heldigvis hurtigt lavet om på. Så gør jer selv den tjeneste, og læs den - det vil I ikke fortryde.

Bog to udkommer i 2017, og jeg kan slet ikke vente med at læse den :D 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar