9. august 2016

Anmeldelse: The Selection #4 - Arvingen




Titel: The Selection - Arvingen

Forfatter: Kiera Cass

Forlag: Tellerup

★★



Tyve år er gået siden Illeás sidste Udvælgelse. I sin regeringstid er det lykkedes Maxon at skabe fred i landet og opløse kasterne, men dele af befolkningen har svært ved at vænne sig til de nye forhold, og utilfredsheden ulmer. 
Der er brug for en afledningsmanøvre, noget folket kan samles om men der findes en løsning på problemerne: En Udvælgelse for den kongelige families ældste datter og tronarving, Eadlyn. 
Men Eadlyn er opdraget til at regere og er bestemt ikke villig til at afgive magt. Heller ikke til sit hjerte. 


Da jeg hørte at der ville komme yderligere to bøger i serien, blev jeg virkelig glad. Jeg elskede de første tre bøger om America og Maxon, og var derfor ret spændt på, hvad de næste to bøger kunne byde på. Lad mig starte med at sige, at det var en god bog på mange områder.
I Arvingen er der gået 20 år siden Maxon og America blev gift, og hovedpersonen er nu deres ældste barn - datteren Eadlyn, som også er den næste tronfølger. 
Eadlyn virker som en stærk og troværdig karakter, for hun er bestemt ikke perfekt hele tiden. Der hvor det hele bliver lidt utroværdigt for mig, er at hendes forældre foreslår at afholde en Udvælgelse for at aflede folket. Altså jeg kan måske godt se idéen ... Og så alligevel ikke. 
Jeg forstår heller ikke at Eadlyn tager så meget afstand til kærlighed, det det hjem hun er opvokset i, har så meget kærlighed. 
En ting jeg til gengæld synes er godt er, at alting i Illeá ikke bare er blevet "perfekt" efter de 20 år, da de ændringer der er foretaget, tager lang tid at implementere. Det ville også være mærkeligt, hvis alle bare blev glade når kasterne blev opløst, for sådan ville det jo nok heller ikke fungere i den virkelige verden.
Selvom jeg synes det er lidt underligt at de afholder en Udvælgelse, skal det lige siges at Eadlyn tackler Udvælgelsen på sin helt egen måde, og hun er virkelig sej. Drengene virker også super skønne (selvom jeg ikke helt føler at man lærer dem så godt at kende), og jeg ved faktisk slet ikke, hvem hun kommer til at vælge i sidste ende, men jeg tror at jeg er nede på tre gode bud.
En anden ting jeg havde det svært med i bogen, var at America og Maxon bare er med i baggrunden, og ikke længere er hovedpersonerne - de er der bare ... Men deres fortryllende kærlighed beskrives faktisk irriterende mange gange. Haha :P Apropos irriterende ting, hvordan kan lillebroren hedde Osten??! Jeg ved godt at det jo er noget andet, hvis man ikke forstår dansk, men jeg synes virkelig det var et irriterende navn.. :P 

Alt i alt kunne jeg godt lide bogen, men der var desværre nogle ting, som trak den meget ned. Jeg glæder mig dog alligevel til at læse den næste bog, og finde ud af hvem Eadlyn vælger. Alt det rod med en utilfreds befolkningen har jeg ikke rigtig nogen forventning til at få meget mere at vide om, for jeg synes ikke det bliver inddraget særlig meget i universet, hvilket det heller ikke blev i de forrige bøger.

Har I læst bogen, og hvad synes I om den? :)

2 kommentarer:

  1. Har virkelig også glædet mig til denne bog :D elskede de tre første bøger :D jeg havde hørt at deres datter skuæle igennem en udvælgelse men havde håbet der var en virkelig god grund da de jo selv var igennem det selv :) og glæder/ glæder mig ikke til osten xD hehe

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skal virkelig stadig glæde dig til at læse den, for det er ret skønt at komme tilbage til universet :D
      Hahaha, ja navnet lyder dumt ikk? xD

      Slet