31. juli 2016

Anmeldelse: Arven fra Lorien #4 - Den fortabte 5



Titel: Den fortabte Fem

Forfatter: Pittacus Lore

Forlag: Tellerup

★★




Garderne har trukket sig tilbage til Nis lejlighed og overvejer nu deres næste træk.
Nummer Ti, Ella, har frygtelige mareridt, og ingen ser ud til at kunne hjælpe hende.

Da de modtager en besked fra Nummer Fem, beslutter de sig for at finde ham før Mogadorianerne, men de finder meget mere end den sidste Garde.

Det viser sig dog hurtigt, at Fem ikke er helt som forventet, og snart trues Garderne ikke kun af Setrákus Ra, men også af indbyrdes konflikter.


Lad mig bare starte med at sige WOOOW!!! Jeg kan da ikke vente på den næste bog i serien! :O Den var virkelig spændende og der skete bare så meget. Og slutningen...!!! Den næste bog må meget gerne snart komme - i hvert fald på dansk, den er nemlig udkommet på engelsk.

Denne gang finder Garderne deres sidste medlem, og som bagsideteksten afslører, så får de nogle udfordringer, som de slet ikke havde forventet, og selvom jeg havde en idé om, hvad der skulle ske, så var der mange ting som jeg ikke havde set komme. Så den var både forudsigelig men også overraskende.
Garderne ved mere om, hvad og hvem de er oppe imod, så de begynder at træne sammen og udvikle deres evner og deres samarbejde, og for første gang siden bog et, har Garderne et hjem - et sted de kan slappe af. Det er også med til at de lærer hinanden at kende, og det giver historien lidt mere ro. Det er slet ikke så dårligt. 

Noget jeg rigtig godt kan lide ved serien er, at Garderne er så forskellige. De har alle haft forskellig opvækst, og har vidt forskellige personligheder, og det gør den bare lige lidt bedre. Gennem bogen skifter det, hvem der er fortælleren, og det synes jeg fungerer rigtig godt. Der var kun nogle få steder, hvor der lige gik noget tid, før jeg fandt ud af, hvis synspunkt historien blev fortalt fra. Nogle gange kunne jeg også godt have brugt noget mere  tid på de enkelte, så det trækker derfor lidt ned. 

Udover det, så synes jeg at bøgerne har udviklet sig meget, og det er kun til det bedre. I takt med at man lærer garderne og hele universet at kende, så bliver det bare mere og mere spændende, og man finder ud af, hvor meget der egentlig står på spil og hvorfor. 

Der udkommer syv bøger, eller det vil sige, at de allerede er udkommet på engelsk, så der er heldigvis nogle stykker endnu at se frem til, hvis man læser dem på dansk :) 
Jeg har også læst at mange giver op med serien, og jeg kan slet ikke forstå hvorfor :D haha.. Serien har virkelig overrasket mig positivt, og er meget bedre end forventet. Jeg startede med at læse dem, fordi jeg havde set filmen I am number Four, så jeg er glad for at filmen fangede mig så meget, da jeg nok ellers aldrig ville have valgt at læse bøgerne :) 


Har I læst noget af serien? Ellers har I i hvert fald den varmeste anbefaling herfra, om at starte på den :D 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar