Anmeldelse: Den hellige sten

Titel: Den hellige sten

Forfatter: Barbara Wood

Forlag: Aschehoug

★★★★☆

For 3 millioner år siden, blev jorden ramt af en meteor i en gigantisk kollision. Ud af sammenstødet opstod Den hellige sten.
For 100.000 år siden bliver stenen for første gang fundet af et menneske. Det er den unge pige, Høje, der finder den fantastiske krystal på den afrikanske slette og ved at se ind i krystallet, kan Høje se sin egen skæbne.

Sådan starter den fabelagtige beretning om Den hellige sten, som vi herefter følger op igennem historien, fra det gamle Israel, til Romerriget, til det femtende århundredes Tyskland, videre til 1800-tallets Caribien, for til sidst at ende i Det vilde vest i Amerika. I otte små noveller, der hver giver et fantastisk nøjagtigt billede af en historisk tid, møder vi otte mennesker skilt af tid og sted, men med det tilfælles, at den hellige sten, med alle dens magiske kræfter, ændrer deres liv.

Denne bog har været forskellig fra alt andet jeg før har læst, og det har været en rigtig god læseoplevelse det meste af tiden. Bogen er delt op i otte forskellige historier og spænder over flere millioner år. Derfor følger man ikke den samme person gennem bogen, men otte forskellige. Fælles for dem alle er, at de er i besiddelse af Den hellige sten, på den ene eller den anden måde.
Det tog en del tid for mig, at komme ordentligt i gang med bogen, og jeg syntes egentlig at den var lidt kedelig, men når man først er inde i den, så er den virkelig god. Det eneste jeg ikke er så glad for med bøger, som har mange historier er, at jeg næsten altid gerne vil høre mere om hver enkelt person, men hver historie bliver alligevel ret godt afrundet.

Det er sjovt at læse om menneskets historie på denne måde, for den første historie starter faktisk helt tilbage til menneskets oprindelse i Afrika, hvor man ikke havde noget sprog, hvilket også var med til at første del ikke fangede mig særlig meget.

I anden del, mange år senere, er sproget udviklet, og man er begyndt at forstå at kvindens cyklus har noget at gøre med at kunne få børn. Dog med den lille detalje, man ikke vidste at mændene havde del i det, men at de troede at det var månen der skænkede kvinderne børn. Af samme grund skød og fangede de aldrig hun-dyr for dyrene skulle have mulighed for at formere sig, så der hele tiden var mad at finde.

Det var meget specielt at læse om menneskets opfattelse af både naturen og især kønsroller, og at se hvor meget det ændrer sig gennem historien, for hold nu op, hvor sker der bare meget på den front igennem bogen.

Jeg læste en kommentar på Goodreads, som faktisk passer utrolig godt på denne bog, og det lød noget a la: "Har du nogensinde kigget på en bygning, og tænkt på hvor fantastisk det kunne være, hvis den kunne fortælle dig alt den havde været vidne til?" Det er den historie man får i denne bog, og derfor kan jeg varmt anbefale den.