2. marts 2016

Anmeldelse: Arven fra Lorien #2 - De seks garder

Titel: De seks garder

Forfatter: Pittacus Lore

Forlag: Tellerup

★★


John, Nummer fire, er på flugt. 
Ikke bare fra FBI og USA's samlede politistyrke, men også fra de brutale mogadorianere.
Sammen med sin bedste ven Sam og Nummer Seks lægger de en plan som vil forene alle seks fra Lorien. Kun sammen kan de gøre det af med mogadorianerne. 
Men fjenden er større end de regnede med ...
Samtidig forsøger en ensom pige i et kloster i Spanien at forberede sig på et liv hun ikke er blevet trænet til. 
Omgivet af gudfrygtige, velmenende nonner bærer hun rundt på en hemmelighed af største betydning.
Hun er Nummer Syv! 

Bogen starter, hvor vi slap, i Jeg er nummer fire, men denne gang følger vi både John og pigen Marina, som er nummer Syv, hvilket jeg synes fungerer rigtig godt, og det er spændende at følge historien fra et andet synspunkt, og opdage at historierne bliver flettet sammen.

John, Sam og nummer Seks er på flugt fra mogadorianerne i USA og samtidig er de eftersøgt af FBI, som tror at de er terrorister. John er meget mærket af Henris død, og det er rart at føle, at han ikke er ligeglad eller kommer sig over det på ingen tid, og man føler virkelig med ham. Samtidig savner han også Sarah og er forvirret over sine følelser for Seks. 

I Spanien følger vi Marina, som har boet i et kloster i en del år sammen med sin Cêpan Adelina. Marina og Adelinas forhold er dog meget anstrengt, da Adelina nægter at se sandheden i øjnene, og derfor ikke har trænet Marina eller oplært hende i at bruge sine evner. Marina prøver ihærdigt at trænge ind til Adelina og få hende til at forstå, at de muligvis er ved at blive opdaget af mogadorianerne, men hun vil ikke lytte og benægter at de er i fare. Ikke nok med det, så har Adelina også gemt Marinas kiste, og selv hvis Marina vidste hvor den var, ville hun ikke kunne åbne den alene. 
Marina er ved at opgive at finde kisten eller trænge ind til Adelina, og ser blot frem til at kunne flytte fra klosteret for at slutte sig til de andre garder. En dag ankommer den nye pige, Ella til klostret, og alt ændrer sig hurtigt, samtidig med at John, Sam og Seks i USA er på en konstant flugt.

Jeg synes virkelig at denne bog var god og en del bedre end etteren. Jeg tror det hænger sammen med, at jeg rigtig godt kunne lide Marina og hendes historie, og den udgør ca. halvdelen af bogen. Det er spændende at se, hvor forskellige liv garderne har, og Marinas opvækst er virkelig forskellig fra Johns. Man får også mere at vide om Lorien og gardernes mission, og så synes jeg det er spændende om vi nogensinde finder ud af, hvad der skete med Sams far. 

Jeg glæder mig meget til at læse videre i serien, hvor jeg netop har fået bog nr. tre hjem, og jeg har også set at Tellerup snart udgiver nr. fire på dansk. Jeg håber at de næste holder den gode standard :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar