5. februar 2016

Anmeldelse: Løvetæmmeren




Titel: Løvetæmmeren

Forfatter: Camilla Läckberg

Forlag: People's Press

★★★★☆



Januarmørket har ramt Fjällbacka,Byen er som frosset fast i vinterkulden, da en næsten nøgen pige går i blinde gennem skovens tunge snedække ud på vejen og fanges i forlygterne fra en bil. Føreren når ikke at undvige hendes spinkle skikkelse.
Da Patrick Hedström og hans kollegaer modtager alarmopkaldet, er pigen allerede identificeret. Hun hedder Victoria og er en af hestepigerne fra den lokale rideskole. Ingen har set skyggen af hende, siden hun forsvandt på vej hjem fra stalden, fire måneder tidligere, men det er tydeligt, at hun er blevet mishandlet i mellemtiden.
Sagen om Victoria er ikke den eneste familietragedie i Fjällbacka den vinter. Erica Falck er ved at skrive en bog, der bygger på en gammel sag om familien Kowalska. Faderen var cirkusartist og polak af oprindelse, moderen sidder stadig fængslet for mordet på ham. Erica har gennem længere tid forsøgt at få hende i tale for at høre nærmere om, hvad der skete dengang. Nu har hun indvilliget i, at Erica besøger hende i fængslet. Men Erica ved, at hun ikke fortæller hele sandheden.


Det er længe siden jeg læste den forrige bog i serien, så jeg var lidt nervøs for om jeg kunne huske, hvad der skete sidst i Patrick og Ericas liv. Dog er Camilla Läckberg rigtig god til at opsummere løbende gennem bogen, så man ikke føler sig helt fortabt.
Vi følger igen Erica og Patrick i Fjälbecka i Sverige med deres arbejde og familieliv. En ung pige forsvandt og dukkede op igen, og forbrydelsen kædes langsomt sammen med andre uopklarede sager. Som sædvanlig blander Erica sig (for meget synes Patrick) i efterforskningen, men det gør hun nu ret godt. Hun har nemlig gang i sin egen research til en bog, og disse to sager viser sig at hænge uløseligt sammen. Det fungerer også ret godt, at Camilla Läckberg mellem hvert kapitel, skriver om noget, der skete mange år tidligere og desuden har relation til det i nutiden. Jeg kan rigtig godt lide hendes skrivestil, men det trækker dog lidt ned at man får fortalt historien fra så mange forskellige personers synsvinkel. Her kan blandt andet nævnes Erica, Patrick, Martin, Gösta, Melberg, Anna, Terese, Paula, samt en del af de involverede i sagen, og det kan godt være lidt irriterende og til tider unødvendigt.
Plottet er ret spændende hele vejen igennem, og fik mig til at spekulere over, hvad der egentlig var sket, og alligevel overraskede bogen mig mange gange, endda helt frem til slutningen.
Slutningen i bogen har en del løse ender, synes jeg, og lægger dermed helt vildt op til en fortsættelse.. Kom, så med den!! Det er egentlig lidt specielt, da hendes bøger altid plejer plejer at blive afsluttet og afrundet på bedst mulig måde, men det gjorde denne bare ikke. Meget frustrerende synes jeg.
Dette er også grunden til den manglende stjerne. Hvis afslutningen havde været bedre, så kunne den godt snige sig op på 5, da det var et spændende plot med et specielt twist.

Jeg har de sidste 10 år fået Camilla Läckbergs bøger når de udkom, og det gjorde de altid tæt på min fødselsdag. I tre år udkom hun ikke med nogle nye bøger, så denne bog var længe ventet.
Det er d. 9. bog i serien, og hvis man kunne lide de forrige, er jeg ret sikker på at man også vil kunne lide denne. Selvom man ikke nødvendigvis er til krimier, så synes jeg alligevel godt man kan kaste sig ud i Camilla Läckbergs bøger, for det handler ikke kun om forbrydelser og politiarbejde, men også rigtig meget om helt almindeligt hverdagsliv med irriterende svigermødre, oprydning og børnepasning.

Hvad synes I om Camilla Läckbergs bøger? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar