9. februar 2016

Anmeldelse: Kvinden i toget


Titel: Kvinden i toget

Forfatter: Paula Hawkins

Forlag: Gyldendal

★★★☆☆


Hver morgen tager Rachel toget ind til London, og hver morgen holder toget stille foran et bestemt hus. Rachel kan godt lide at betragte det smukke unge par, som bor i huset. Hun fantaserer om, hvad de hedder, og forestiller sig, at deres liv er helt perfekt.
En dag ser hun noget fra togvinduet, som chokerer hende dybt - og kort tid efter bliver kvinden fra huset efterlyst. Rachel kontakter politiet og begynder at blande sig i efterforskningen. Men Rachel er ikke noget pålideligt vidne. Faktisk kan hun ikke engang stole på sig selv.



Kvinden i toget er beskrevet som værende en thriller, og derfor turde jeg ikke helt at gå i gang med den med det samme. Jeg samlede dog mod til mig, og jeg vil sige at den ikke var så uhyggelig igen som jeg havde frygtet :)
I bogen følger man Rachel. En fraskilt kvinde som ikke har styr på noget i sit liv. I begyndelsen kunne jeg godt lide hende, men så kom der en lang periode, hvor jeg ikke brød mig om hende eller de valg hun tog, og jeg var ret irriteret på hende, og ville ønske at hun kunne tage sig sammen. Det vendte igen hen mod slutningen, hvor man fik fortalt mere om hendes situation og hendes liv.
Rachel tænker at alle andre har det perfekte liv, men hun ved ikke hvad der sker inde i andre folks hjem. Sådan fungerer det jo også i den virkelige verden. Man kan både være hurtig til at dømme andre og deres fejl, men bedømme andre som værende "perfekte". Det er en af de ting Kvinden i toget sætter på dagsordenen, og det kan jeg godt lide.
Det er en lidt anderledes bog at læse, da man følger Rachels dag i små bidder. Man ved altså ikke altid hvad hun har foretaget sig når man ikke følger hende, hvilket tilføjer historien mere spænding og til tider, frustration fordi man gerne vil vide hvad det er der foregår. Et stykke inde i bogen, begynder man også at få historien fortalt af to andre kvinder, og dermed får man et andet indblik i historien som bestemt tilføjede en god vinkel og gav et andet indtryk af de involverede i sagen. De to kvinders mænd brød jeg mig dog bestemt ikke om på noget tidspunkt.
Bogen var ret spændende, især hen mod midten og slutningen, men starten skulle man lige igang med. Det er ikke en genre jeg har læst særlig meget, men den overraskede mig positivt.
Jeg giver Kvinden i toget tre stjerner og det er primært på grund af plottet som jeg synes var rigtig godt fundet på.
Har I læst Kvinden i toget, og hvad synes I om den? :)

2 kommentarer:

  1. Jeg har lige læst den, og var stor fan! Den bliver vist filmatiseret, så det bliver spændende at se hvordan den bliver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den filmatisering er jeg også ret spændt på ��

      Slet