26. februar 2016

Anmeldelse: Arven fra Lorien #1 - Jeg er Nummer Fire


Titel: Jeg er Nummer Fire

Forfatter: Pittacus Lore

Forlag: Tellerup

★★☆☆


Jeg var kun et barn da vores hjemplanet Lorien blev invaderet af de koldblodige mogadorianere. 
I begyndelsen var vi ni, alle ni med forskellige paranormale evner. Vores beskyttere flygtede med os til Jorden for at skjule os for mogadorianerne.
Men mogadorianerne frygter vores evner, og de giver ikke op før vi alle er væk.
De har allerede fanget og dræbt

Nummer Et i Malaysia
Nummer To i England
Nummer Tre i Kenya
Jeg er den næste ...
Jeg er Nummer Fire

Denne bog havde jeg faktisk ikke tænkt mig at læse endnu, men fordi jeg har deltaget i en bogudfordring, hvor man skulle læse en bog, der var filmatiseret, så faldt valget på denne. 
Jeg elskede filmen, og blev så ærgerlig over at der ikke er nogen, som har valgt at filmatisere resten af serien. Jeg ville virkelig gerne have mere af universet og få resten af historien. Derfor var der ikke andet valg end at læse bøgerne selv, hvilket jeg er glad for at jeg nu er i gang med. 
Jeg er Nummer Fire er en ret spændende bog, og efter jeg har læst den, kan jeg se at filmen har været meget tro mod bogen, hvilket er skønt. Meget af handlingen kendte jeg dermed også på forhånd, men derfor var den spændende alligevel. 
Selve skrivestilen skulle jeg vænne mig meget til, og derfor tog den mig også ret lang tid at komme ordentligt i gang med. Den er skrevet som jeg-person i nutid, og det synes jeg alligevel er ret sjældent man ser i bøger. Af en eller anden grund synes jeg også, at det var svært at komme rigtigt under huden på John, som er ham, vi hører historien fra. 

John er Nummer Fire ud af ni børn, som er flygtet fra deres hjemplanet Lorien, med hver deres Cêpan, som er den person som skal beskytte og træne dem, når deres evner begynder at udvikle sig. Johns og hans Cêpan Henri, er lige flyttet til en lille by i Ohio, for at skjule sig fra mogadorianerne, som forsøger at finde dem, og dræbe dem. Der blev kastet en beskyttelse over de ni børn, så de "kun" kunne dræbes i den rækkefølge de er blevet tildelt numre. Da Et, To og Tre er blevet dræbt, er det nu Johns tur, hvilket er grunden til at han og Henri gør alt for at skjule sig, indtil John har udviklet sine evner. Imens falder John rigtig godt til, og da hans evner begynder at dukke op, træner han med Henri og lærer mere om historien om Lorien, alt imens han forsøger at have et almindeligt teenage-liv med forelskelse og venskaber, selvom han godt ved, at det ikke kan vare ved for altid. 

Jeg synes bogen var rigtig god, og det var fedt at lære mere om Lorien og Johns evner, end man gør i filmen. Da jeg først havde vænnet mig til skrivestilen, så fangede bogen mig endnu mere, og jeg er allerede gået i gang med næste bog i serien :) 

Har I set filmen eller læst bogen? Og hvad synes I? :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar